Lureimprover
Hem        Så använder du Lureimprover        Produktfakta        Formbar termoplast        Produkter & Priser        Kontakt



Lureimprovers Massagebollar med rep

    Massageboll med rep triggerpunkter    

Det finns många varianter av massagebollar på marknaden i olika storlekar, hårdhet och ytor. Nackdelen med taggiga massagebollar är att de kan kännas obehagliga vid hårdare punktmassage. Vi har valt att marknadsföra släta massagebollar av gummi med rep för skonsam massage. Med en massageboll med rep stående mot en vägg kan du enkelt komma åt musklerna runt nacke, axlar och rygg (se bild ovan). Repet gör det enkelt att styra bollen dit du vill i höjdled. I sidled rullar du bara bollen till önskad position. Prisuppgifter och leveransinformation Klicka här.



Massera triggerpunkter med en boll


Att trycka och massera på en triggerpunkt med en boll ökar cirkulationen och stretchar den spända muskeln. Börja med att pressa och rullar bollen över musklerna tills du hamnar så att bollen trycker precis på den onda punkt som du vill behandla. Det är inte alltid helt lätt att pricka rätt direkt, så du kan behöva rulla lite upp och ner en stund tills du känner att du har hamnat rätt. När du väl lokaliserat en triggerpunkt är det bara att trycka på, lite i taget och sen ta lite varje dag, precis som vid stretching. Du ska massera över den ömmande punkten flera gånger tills smärtan minskar. Du kan också hålla ett konstant tryck i 20 - 30 sekunder eller tills du känner en lindring men tryck helst inte mer än en minut. Masserar du allt för länge kan muskeln börja spänna sig igen vilket ger motsatt effekt. Vanligtvis kommer smärttopp efter 10 – 30 sekunder innan triggerpunkten börjar löses upp och smärtan släpper. Det är viktigt att du är avslappnad under behandlingen.
Om smärtan inte minskar alls kan det t.ex. röra sig om en inflammation, avbryt då massagen och konsultera läkare.


Triggerpunkter (muskelknutor)

En stor del av våra muskelsmärtor beror på muskelspänningar som blivit triggerpunkter (muskelknutor). När en muskel skadas av överansträngning av något slag försöker muskeln skyddar sig genom att dra ihop sig. Triggerpunkter uppstår när spänningen i muskelfibrerna stannar kvar på vissa ställen. När muskelfibrer är ihopdragna blir det dålig cirkulation vilket ger syrebrist och på lång sikt bindvävsförändringar. Orsaken till uppkomsten är t.ex. hållningsfel, ensidiga rörelser, felaktiga lyft, stress och statiskt arbete. Triggerpunkter som man lyckats bli av med kan ofta komma tillbaka om man fortsätter med en felaktig arbetsställning. Symtomen är ömhet, värk och sämre rörlighet i muskeln. Många triggerpunkter ger även smärta till andra delar av kroppen. Triggerpunkter i nackens muskler kan t.ex. ge spänningshuvudvärk. Triggerpunkter i skulderbladets muskler kan ge värk till axeln och armen. Triggerpunkter sitter alltså inte alltid där man upplever sina akuta besvär. Mer information om triggerpunkter, se denna Youtube film: https://www.youtube.com/watch?v=sltGyJvbvWw